My Morgan
This site is for my Morgan experience. It's mostly in the Finnish language.
This site also covers the history of the Morgan Club of Finland 1995-2016
Britit kohtasivat
13.08.2023 jälleen Lahden Moottoripyörämuseolla. Hienon kelin
vallitessa paikalla myös muutama Morgan (kerhon presidentti Pekka
Vitikainen kuvassa kerallani) sekä minun ja Suomen ainoa Aston Martin
Lagonda S3, jonka äärellä vaimoni Ulla.
Morgan Club of
Finland järjesti kesätapauksen 04-06.08.2023 Turussa. Paikalla
oli runsas tusina autoja ja tuplamäärä ihmisiä. Menomatkalla kaikilla
oli enemmän tai vähemmän sadetta. Niinpä kaikilla oli rättikatto ja
sivulasit päällä, jopa minulla toisen kerran 26 vuoden aikana.
Myöhemmin olikin sitten hienot kelit. Tapauksen järjestäjä Rami
Huovinen tarjosi kotonaan tervetuliaismaljat Taittinger. In Miscellany 2023 November there is a good story about our MOG Meet in Turku.
AVOAUTOJA ESPOON AUTOMUSEOLLA 16.07.2023
Hienona kesäsunnuntaina
oli joukko avoautoja kokoontunut Espoon Automuseon pihaan. Kuvissa
Morganini vieressä MGB, jollainen minulla oli 1967-69. Viereisessä
kuvassa ratti on vaihtunut, ja minulla radio oli simppeli Hitachi, joka
kuitenkin kuului hyvin. Seuraavassa kuvassa hieno kojelauta, MG TA
ennen sotia. Ja lopuksi Westfield, Lotus 7 ja Caterhamin kilpailija.
SCCH juhannusajelu 2023 Tuusulan, Nurmijärven ym pikkuteillä 250 km.
SCCH Siipimutteri 1/2023 - Sahara Challenge 2022 Osa 2.
Lasse Staffans teki huikean matkan Marokossa Arto Peltoselta muutama
vuosi sitten ostamallaan Morganilla 1965. Hyvä kertomuksensa
löytyy tästä Sahara Challenge 2022 ja on peräisin SCCHn joulunumerosta.
Lauauntaina
28 Aug 2022 Suomen Urheiluautoilijat (SUA) järjesti
urheiluautotapahtuman Luukin kartanossa Espoossa. Paikalla oli suuri
määrä eri merkkisiä urheiluautoja, vanhempia ja uudempia. Paikka on
erinomainen, hienosti leikattu kumpuileva laaja nurmikenttä järven
äärellä. Ja riittävät ravintolapalvelut. Ja autinko porotti.
Tapahtumassa jaettiin
myös palkintoja. Luokassa Classic Sportscars pinaalit jaettiin
seuraaville autoille: I Austin Healey 3000 MKII vm 63, huolella
entisöity. II Morgan +8 vm 97, uudesta parannettu. III MGB vm 63,
täydellisesti entisöity; kori, moottori (5 bearings), vaidelaatikko,
sisustus, lasit, koristelistat, kumitiivisteet etc eli kaikki.Tämä
olisi ansainnut ekapalkinnon.
In MSCC Miscellany 2022 Jan there is a story about a visit to my old
friend Rodger Dudding's fantastic auto museum "STUDIO 434" in London.
Amongst 450 cars there are several Morgans plus 24 Aston Martin Lagondas, my
other car. To read the story and see the pictures click A Visit to Studio 434.
Morgan
Club of Finland järjesti kesätapahtuman 30.07.-01.08.2021
Lappeenrannassa. Paikalla oli 14 Morgania ja 30 osallistujaa, molemmat
uusia ennätyksiä. Uhkaavasta sateesta selvittiin kastumatta.
Ohjelmassa oli hieno risteily ms Camillan
kyydissä Saimaan kanavalla, jonka suunnittelijana olin itsekin ollut
(mm ensimmäinen kilometri Saimaalta). Mentiin läpi Mälkiän sulusta,
joka on korkein (12.4 m) kanavan kahdeksasta sulusta. Seuraavana
päivänä poikettiin P E Svinhufvudin kotimuseossa ja käytiin
Lemillä syömässä särää, leivinuunissa pitkään paistettua lammasta
potuilla. Kokouksen jälkeen vietettiin iltaa syömällä ja juomalla
Vanhassa Makasiinissa. Kari Nettamon juttu tapauksesta löytyy MSCC-lehdestä Miscellany 2021 Dec
Morgan-harrastaja
Henrik Stubb antoi minulle joukon Morgan-kirjoja ja muitakin autoon liittyviä
dokumentteja, joita minulle ei ennestään ollut. Henrik oli pyrkinyt ostamaan
Morganin 1960-70 vaihteessa maahantuojalta Kai-Risto Import, mutta osto ei
onnistunut pitkästä toimitusajasta ym johtuen. Samoihin aikoihin, muistaakseni jo 1960-luvulla, olin itsekin
ostamassa Morgania; kirjastostani löytyy sen aikainen sinisellä printattu
esitemoniste. Myöhemmätkään maahantuojat Jussi Järventaus ja Harri Asunta eivät
ole juurikaan menestyneet.
Joukossa on juuri eläköityneen John Worrallin suuri saksankielinen
teos vuodelta 1992. Niin myös kertomus Morganin TOK 258 kahdenlitran
luokkavoitosta Le Mansin 24 tunnin ajoista vuonna 1962. Esite on
mahtava, levitettynä A2-kokoinen (420 x 594 mm) kattaen Morganin
historian kuvineen.
Morgan-juttuja SccHn jäsenlehdessä Siipimutteri.
Finnish Jaguar
Drivers' Club järjesti 09.08.2020 Britit Kohtaavat tapauksen Lahden Moottoripyörämuseossa,
Niemen satamassa. Paikalla oli peräti 9 Morgania, hienosti Vesijärven rantaan
riviin parkkeerattuina. Paikka on erinomainen tällaisen ja vastaavan tapahtuman
järjestämiselle. Samalla voi tutustua museon moottoripyöriin
(poikkeuksellisesti nyt ilmaiseksi) ja nauttia ACE Cafeen ruoka- ja
juomatarjoilusta. Ja tänäkin kesänä keli oli super.
MORGAN
vai HONDA
- HONDA V65 Magna (VF 1100C) 1983,
19 000 km, V4-moottori 120 hp, kardaaniveto, ulkoasu ja toiminta kuin uusi.
Nopein varttimaileri ajalla 10.75 sec lähes 10 vuotta 1983-91 (wikipedian
lista).
- MORGAN +8 1997, 32 000 km,
V8-moottori, ~240 hp, ulkoasu ja toiminta kuin uusi.
Morgan voitti. Honda pääsi
uuteen kotiin 05.03.2020.
SAHK ryn tuoreesta lehdessä Automobiili on hieno juttu Markku JUNNILAn Morganeista, ja Morganista yleensäkin. Juttu löytyy tästä Junnila's Morgans SAHK 2020-2 (4p, 8.02MB).
In 04 Feb 1990 I sent my order to Morgan Motor Co for a Morgan +8.
Then, it was 02 Oct 1996 when I visited the Morgan factory in Malvern
Links to specify my car. The specification took almost a full day, Mr D
J Day, sales director, was very patient with me. The car was to be a
colour coded metallic BRG, green mohair and red interior with green
beading, with all available extras.
I also had
an opportunity for a lengthy discussion with Peter Morgan. He told me
how as a boy he had visited the newly independent Finlad with his
parents. The attached photo I took on my visit 1996. Here you can find
a story Remembering Peter Morgan on the 100th anniversary of his birth as published in MSCC Miscellany November 2019 (2p, 2.62MB).
Tekniikan Maailman verkossa lyhyt koeajo Morgan Roadster 3.7 V6; kuitenkin hyvät tekniset tiedot (6p, 1.72MB).
Tekniikan
maailma kävi tutustumassa Morganin tehtaaseen Malvern Linksissä. Vähän
juttua myös uudesta mallista +6. Pitkä juttu lehden numerossa 15/2019
löytyy tästä TM Morgan-tehtaalla (7p, 8.08MB).
Espoon Automuseossa 10.08.2019 brittiautojen päivä. Vain runsaat
kymmenen autoa paikalla joukossa kaksi Morgania (minä, Vitikainen)
sekä harvemmin nähty 3-pyöräinen Bond (Wirkkala). Muita museossa
kävijöitä enemmän.
Vuotuinen Concourse d'Elegance pidettiin jälleen Kakskerrassa
16.06.2019. Tilaisuus keräsi satoja toinen toistaan hienompia autoja
Harjattulan puistoon plus satoja näyttelyyn tutustuvia ihmisiä; tungos
oli melkoinen. Eräs näyttelyn teemoista oli Morgan 110 vuotta.
Tämän kunniaksi pokkasimme hienon pokaalin (h = 30
cm). Oheisena kuva pokaalista nimilaattoineen sekä pari omakuvaa
näyttelyn päättyessä. Ja kelithän olivat jälleen uskomattoman hienot;
käsivarret paloivat.
Valtio vastaan Morgan - Valtio voitti. Yli 13 vuoden taistelun
jälkeen Helsingin käräjäoikeus päätti 30.01.2018, että maahan tuomastani
Morganista tullin laittomasti perimä autoveron arvonlisävero pitää palauttaa
minulle: "Vahingonkorvausvaatimuksen
peruste ja määrät ovat asiassa riidattomia, joten vastaaja on velvollinen
korvaamaan kantajille vaaditut vahingonkorvausten määrät."
Tulli
tietysti valitti päätöksestä, ja eilen 11.06.2019 Helsingin
hallinto-oikeus teki päätöksen, jonka mukaan valtion ei tarvitsekaan
palauttaa minulle lainvastaisesti pidätettyä arvonlisäveroa (elv).
Perusteeksi esitettiin vaatimukseni väärää muotoa seuraavasti: "Tupamäet
ovat kirjelmissään vaatineet
väärin perityn veron palauttamista, sen sijaan niissä ei mainita
millään tavoin
vahinkoa tai siihen perustuvaa velkaa. Hovioikeus katsoo, että
kirjelmillä ei
ole muistutettu Tullia vahingonkorvausvelasta, vaan kirjelmiä on
pidettävä
verotusta koskevina oikaisuvaatimuksina." Oikeasti valituksia olen
tehnyt kuluneen 15 vuoden aikana kaikilla mahdollisilla tavoilla.
A brief story of Rover V8, as used in Morgan +8 1968-2004 (2p, 1.62MB).
A fantastic story of the rough road from Delhi to Kathmandu by Morgan +4 as per Miscellany May-Jun 2019 (7p, 12.53MB).
Plus even a more fantastic story in Finnish about a Finnish team
crossing the Himalayas by Royal Enfield motobikes on their road from
India to Finland; Moottoripyörällä Himalajan yli Suomeen, TM 9/2019 (7p, 13.67MB).
Classic Motor Show tapahtui Lahdessa 04-05.05.2019. Paikalla oli Morgan
Club of Finland omalla osastollaan peräti viiden auton voimalla; ei
kuitenkaan minun autoni. Väkeä oli tungokseen asti, ja Morganit saivat
ylenpalttisia kehuja, varsinkin kaikkien pitämästä historiallisesta
ulkonäöstä. Kari Ettamon juttu tapauksesta löytyy MSCCn lehdestä Miscellany Jul 2019.
Morgan +8 täytti 50 vuotta. Juhlat pidettiin tehtaalla lauantaina 11
Aug 2018. Viikonvaihteessa tapahtui myös the Prescott Hill Climb,
johon juhlan kunniaksi saapui yli 1000 Morgania (Plus Kaseja). Paikalla
myös ensimmäinen koskaan valmistettu Plus8, tilaisuutta varten USAsta
noudettu.
Britit kohtasivat 12 Aug 2018 Tammelan Mustialan hienossa puistossa.
Järjestäjänä oli tänä vuonna Mini Club Flying Finns. Monia tuttuja
autoja menneiltä vuosilta puuttui. Sadetta tihutteli ajoittain, mutta
se ei haitannut varsinkaan minua, kun olin koppiautolla liikenteessä.
Suomen morganistien Summer Meet tapahtui 28-29 Jul 2018 Aulangolla ja Vehoniemen automuseossa. Paikalla oli 13 autoa ja ~20 henkeä. Kelit olivat hulppeat; jopa
avoautossa tuli hiki. Vehoniemen automuseo on käynnin arvoinen;
sisäänpääsy on ilmainen ja paikalla käy jopa 120,000 ihmista vuodessa.
Ensi vuonna siellä järjestetään japanilaisten moottoripyörien
erikoisnäyttely primus moottorina Japsistarat ry, jonka jäsen olen
(pyöräni on Honda V65 Magna, 1983; 120 hp, 275 km/h). Kari Ettamon juttu tapauksesta löytyy MSCCn lehdestä Miscellany Oct 2018.
Hinaussilmukka Morganiin: Kaiken varalta asensin Sparcon hinauslenkit eteen oikealle ja taakse vasemmalle (kestävät 3 tonnia vetoa).
Morgan vastaan valtio - Morgan voitti. Yli 13 vuoden taistelun
jälkeen Helsingin käräjäoikeus päätti tänään 30.01.2018, että maahan tuomastani
Morganista tullin laittomasti perimä autoveron arvonlisävero pitää palauttaa
minulle:
"Vahingonkorvausvaatimuksen peruste ja
määrät ovat asiassa riidattomia, joten vastaaja on velvollinen korvaamaan
kantajille vaaditut vahingonkorvausten määrät." Tulli tietysti valittaa, ja korkein hallinto-oikeus ratkaisee asian 1-2 vuoden päästä.
Classic & Sports Car -lehdessä #11/2017 Morganin 10 perusmallin spexit ja historia Morgan Megatest (15p, 14.98 MB)
Morganilla 33 tuntia yhtä soittoa. Harri Tuomola Jäämerelle ja takaisin. Juttu MSCCn lehdessä Chasing the Midnight Sun (2 p, 1.74 MB).
Tästä löytyy eri lehdistä poimittuja juttuja MORGAN Stories 35 years (146 p, 42.06 MB; EN, DE, FI).
Hesarin tv-video autostani AM Lagonda S3 ilmestyi syntymäpäivänäni HSTV 21 Oct 2016 (6min, 41.5 MB).
Juhannuksen viettoon... Tästä näkyy Hesarin tuore Morgan-video HSTV 21 Jun 2016 (3 min, 22.4 MB). [Correction: 6,233 Morgan +8 with Rover V8 made 1968-2003]
Video siitä miten Morgan valmistuu tehtaalla, klikkaa Making a Morgan tässä.
Tästä löytyy "Morgan-mainos" , joka tuli MTV3 iltauutisissa 12 Aug 2013 (2 min, 13.75 MB).
Harrasteautoilijaa kiinnostava Tullin päätös 27 Aug 2013 löytyy tästä: Niinistön autoverot maksuun (9 p, 1.65 MB).
Veronmaksajain lehdestä Taloustaito löytyy perusteellinen kirjoitus tuontiautoista laittomasti peritystä autoveron ALVstä: Taloustaito 9/2013 (3 p, 1.12 MB).
Fiskars 1995
Fiskars 1996
Fiskars 1997
Tammisaari 1998
Fiskars 1998
Ahvenanmaa 1999
Savonlinna 2000
Hämeenlinna 2001
Helsinki ja Porvoo
2005
Fiskars ja Lepaa 2005
Enonkoski ja
Ruokolahti 2006
Fiskars ja
Hämeenlinna 2007
Classic Motor Show,
Lahti 2008
Gotlanti 2008
Pietarsaari 2008
Morganin
100-vuotisjuhlat Englannissa 2009
Hvitträsk =>
Hvittorp => Mustion Linna 2011
Vuoden 2011
kesäkokous - MOGFI Summer Meet 2011 - pidettiin 23-24.07.2011
"kulttuurisissa merkeissä": Hvitträsk => Hvittorp => Mustion
Linna, joissa katseltiin paikkoja ja kuultiin opastetut esittelyt. Esittelyistä
jäi erityisesti mieleen Mustion Linna, jossa on paljon vanhaa jopa 1700-luvulta
periytyvää asiaa, rikkautta ja dramatiikkaa. Kartanon valtiatar, kreivitär
Marie LINDER oli Suomen ensimmäinen naisasianainen; tästä hänen 1867
kirjoittamansa kirja En kvinna af vår tid.
Tapaamiseen
osallistui neljä MOGia ja kaksi muuta merkittävää urheiluautoa, yhteensä
yksitoista henkeä. Ja henkeä jatkettiin aamuyöhön paikalla olleiden
moottoripyöräilijöiden kanssa.
MOGistit ja muut
britit - Fiskars 2012
Vuoden 2012
kesäkokous - MOGFI Summer Meet 2012 - pidettiin 11-12.08.2012
Fiskarsissa. Se järjestettiin samaan aikaan tilaisuuden Britit kohtaavat
kanssa. Tapaamiseen osallistui neljä Morgania plus yksi muu urheiluauto.
Sunnuntaina paikalle ilmestyi vielä yksi Morgan, ja kaikki osallistuivat
brittitapahtumaan, jonka oli kiitettävällä tavalla järjestänyt Suomen
Rolls-Royce Enthusiasts’ Club (R-REC); paikalla oli yhteensä yli 250 autoa.
MOGistit jälleen Fiskarsissa 2013
Vuoden 2013
kesäkokous - MOGFI Summer Meet 2013 - pidettiin 10-11.08.2013
Kirkkonummella & Fiskarsissa. Se järjestettiin samaan aikaan tapahtuman Britit kohtaavat kanssa.
Fiskarsin tapahtumaan osallistui neljä "vanhaa" Morgania plus yksi
"uusi", Morgan Roadster 2007. Forssan Pilvenmäen PickNick -tapahtumassa 04.08.2013 löytyi uusi Morgan 3-Wheeler, joka osallistui kilpailusarjaan Classic Motor-bikes.
Se kuten myöskään kirjoittajan oma "baddest byke" Honda V65 Magna eivät
päässeet pinaaleille. 3-Wheeleristä kuvia seuraavassa.
Kirjoittajan Morgan osallistui 10.08.2013 myös Laurin elojuhliin Vantaalla, mistä muutama kuva alla.
MOGistit taas Fiskarsissa 2014
Vuoden 2014
kesäkokous pidettiin Fiskarsissa tapahtuman Britit kohtaavat ohessa; vuotuisen kokoontumisen oli tänä vuonna järjestänyt Vauxhall-Bedford Club Finland - VBCF.
Paikalla oli 6 Morgania ja lähemmäs 20 Morgan-henkistä henkilöä.
Suunniteltu matka Englantiin näyttäisi siirtyvän ensi vuodelle. Ensi
kesän MOGFI Summer Meet päätettiin viettää Varkaudessa ja
ympäristössä; vastuuhenkilö Pekka Vitikainen. Yksi Morganisti tuli
paikalle juuri maahantuomallaan Lotuksen kilpa-autolla (Westfield XI).
Verrattuna moneen paljon yleisempään merkkiin/malliin, kuusi Morgania
rivissä oli huippusuoritus. [Klikkaa kuvaa sen koon muuttamiseksi.]
MOGistit Warkaudessa 2015
Mogistit kokoontuivat kesätreffeille Varkauteen 26-27.07.2015. Tapaaminen alkoi sunnuntaina Mekaanisen Musiikin Museolla Varkaudessa ja jatkui Rantasalmella Elämyshotelli Järvisydämessä.
Museo on todella käymisen arvoinen (ml H C Andersenin satakieli) ja
myös majapaikka erinomainen. Parasta oli kuitenkin käynti Pekka
Vitikaisen halleilla katsomassa hänen upeaa autokokoelmaansa sekä työn
alla olevia harvinaisuuksia. Illalla nähtiin vielä Markku Junnilan
hieno kuvakertomus siitä, kuinka Morgan +8 rakennetaan omin käsin
alusta loppuun uudelleen. Vielä nähtiin Erkki Hämäläisen
hävittäjälentäjäisän originaali lentopäiväkirja, jonka mukaan hänen
sotansa alkoi jo 25.06.1941, kun venäläiset pommikoneet tekivät
yllätyshyökkäyksen Joroisten lentokentälle (kävimme kentän kupeessa
lounaalla; 500 koneella tehty yllätyshyökkäys Helsinkiin etc aloitti
jatkosodan 26.06.1941).
Minna
lupasi jatkaa vielä vuoden kerhon vetäjänä ja antaa apua myöhemminkin.
Ensi kesän tapaaminen päätettiin alustavasti pitää Pietarsaaressa;
vastuuhenkilö Markku Junnila. Ruotsin Morgan klubilla (Morgan Owners
Club of Sweden) on ensi vuonna 50-vuotisjuhlat, jotka pidetään
18-21.08.2016 Halmstadissa (Göte- ja Helsingborgin puolivälissä).
Keskusteltiin mahdollisesta osallistumisesta. Ilmoittautminen alkaa
15.10.2015.
Pitkään listoilla ollut yhteismatka Morganin tehtaalle
kaavaillaan nyt tehtäväksi 2017, jolloin Suomen Morgankerho täyttää 20
vuotta. Matkaan voisi sisältyä sopiva valikoima seuraavista kohteista: Morganin tehdas [Morgan Motor Company, Pickersleigh Road Malvern, Worcestershire WR14
2LL, GB], varustetoimittaja John Worrall, varaosatoimittaja Melvyn Rutter, kansallinen automuseo Beaulieu ja lopuksi Goodwood Revival. Matka tuskin voi tapahtua omilla autoilla.
MOGistit Jakobstadissa 2016
Suunnitelman
mukaisesti
Suomen Morganistit kokoontuivat Pietarsaaressa 01-02.07.2016. Paikalla
oli 5 Morgania ja 10 Morgan-harrastajaa. Perjantain ohjelmassa oli
erityisesti autotekniikkaan liittyvää keskustelua ja tutkimista,
samalla kun nautittiin Markku & Barbro Junnilan grillin antimista
upeassa rantamaisemassa. "Uusia" autoja oli mukana 2 kappaletta: Alusta
asti uudelleen rakennettu MOG +8 (1982) ja perusteellisesti restauroitu
MOG 4/4 (1991); kokonaan uudistetut kojelaudat kuvissa. Yksi
Lotuskin oli tullut mukaan.
Lauantaina osllistuttiin veteraaniautojen ralliin Bothniarundan, jonka
jäjestää Jakobstadnejdens Veteranbilssällkap. Osallistujia oli yhteensä
42 autoa. Alla olevissa kuvissa ovat Hupmobile Century A6 (1928),
Chevrolet kuorma-auto (1928), Studebaker President (1928), Ford A
(1928) ja Ford A (1930), kaikki hienossa ajokunnossa. Koko rallin
voittajaksi selvisi Chevrolet kuormuri täydellisyyttä lähentelevällä
pistemäärällä.
Ilta vietettiin pursiseuralla hyvän dinnerin merkeissä. Maailmaa tuli
parannettua ja historian merkittävät asiat käytyä läpi.
Kokoontumisessa päätettiin valita kerhon uudeksi
vetäjäksi Markku Junnila; Arto Peltonen lupasi edelleenkin
toimia hyvänä tietolähteenä ja avustajana. Päätettiin
muuttaa klubin facebook-site salaiseksi, jotta siinä voitaisiin
vapaasti keskustella klubin jäseniä kiinnostavista asioista;
Morganeissa aina esiintyy keskusteltavaa. Ensi vuoden tapaaminen
järjestetään Varsinais-Suomessa; vastuuhenkilö Kari Nettamo.
Morganklubeja ja harrastussivuja
Morgan Motor
Company
Morgan Sports Car Club
MOG Sweden
Norsk Morgan Klubb
Morgan Club Denmark
Morgan SCC Holland
GoMoG Club Canada
Morgan Owners Group NorthWest
Morgan Plus 4 Club of Southern California
Morgan West
MOG
Australia
MorganVille
sMOG This
Roadster Square
Talk Morgan
Sports Car Club of Helsinki
Britit kohtaavat
Osia, varusteita, tarvikkeita, tietoa ja taitoa
Melvyn Rutter
Heart of England Morgans
Brands Hatch Morgans
Allon White
Librands
Mulfab
Rimmer
Vitikainen
Brittiosa
IS Automotive
Matinkylän Auto
Karaasi
Suomenojan Autohuolto
www.real.fi/mymorgan
Olavi Tupamäki
olavi.tupamaki@real.fi